منهاج السنة "الرایَةُ الحیدَریَة"

بیان فضایل و مناقب اهل بیت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و مطاعن دشمنان ایشان

منهاج السنة "الرایَةُ الحیدَریَة"

بیان فضایل و مناقب اهل بیت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و مطاعن دشمنان ایشان

۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۱
  • ۰




《  37045 - مُحَمَّدُ بْنُ بِشْرٍ , نا عُبَیْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ , حَدَّثَنَا زَیْدُ بْنُ أَسْلَمَ , عَنْ أَبِیهِ أَسْلَمَ أَنَّهُ حِینَ بُویِعَ لِأَبِی بَکْرٍ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَانَ عَلِیٌّ وَالزُّبَیْرُ یَدْخُلَانِ عَلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَیُشَاوِرُونَهَا وَیَرْتَجِعُونَ فِی أَمْرِهِمْ , فَلَمَّا بَلَغَ ذَلِکَ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ خَرَجَ حَتَّى دَخَلَ عَلَى فَاطِمَةَ فَقَالَ: «یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ , وَاللَّهِ مَا مِنْ أَحَدٍ أَحَبَّ إِلَیْنَا مِنْ أَبِیکِ , وَمَا مِنْ أَحَدٍ أَحَبَّ إِلَیْنَا بَعْدَ أَبِیکِ مِنْکِ , وَایْمُ اللَّهِ مَا ذَاکَ بِمَانِعِی إِنِ اجْتَمَعَ هَؤُلَاءِ النَّفَرُ عِنْدَکِ ; أَنْ أَمَرْتُهُمْ أَنْ یُحَرَّقَ عَلَیْهِمِ الْبَیْتُ» , قَالَ: فَلَمَّا خَرَجَ عُمَرُ جَاءُوهَا فَقَالَتْ: تَعْلَمُونَ أَنَّ عُمَرَ قَدْ جَاءَنِی وَقَدْ حَلَفَ بِاللَّهِ لَئِنْ عُدْتُمْ لَیُحَرِّقَنَّ عَلَیْکُمُ الْبَیْتَ وَایْمُ اللَّهِ لَیَمْضِیَنَّ لِمَا حَلَفَ عَلَیْهِ , فَانْصَرِفُوا رَاشِدِینَ , فَرَوْا رَأْیَکُمْ وَلَا تَرْجِعُوا إِلَیَّ , فَانْصَرَفُوا عَنْهَا فَلَمْ یَرْجِعُوا إِلَیْهَا حَتَّى بَایَعُوا لِأَبِی بَکْرٍ. 》


هنگامى که مردم با ابى بکر بیعت کردند،على و زبیر در خانه فاطمه به گفتگو و مشاوره مى پرداختند و این مطلب به عمر بن خطاب رسید.او به طرف خانه فاطمه آمد و گفت : اى دختر رسول خدا محبوب ترین فرد براى ما پدر تو است و بعد از پدرت خود تو (!) ولى سوگند به خدا این مانع از آن نیست که اگر این افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آنها بسوزانند این جمله را گفت و بیرون رفت.وقتى آنها به خانه بازگشتند،دخت گرامى پیامبر به اجتماع کنندگان گفت: عمر نزد من آمد و سوگند یاد کرد که اگر اجتماع شما تکرار شود خانه را بر شماها بسوزاند،به خدا سوگند! آنچه را که قسم خورده است انجام مى دهد...

📗مصنف ابن أبی شیبة (432/7)

📚لینک روایت در کتابخانه اینترنتی اهل سقیفه
http://shamela.ws/browse.php/book-9944#page-41850

تصویر کتاب:
🌐http://l1l.ir/14l8


📝وثاقت رجال  سند ::

1.محمد بن بشر العبدی:ثقة حافظ.
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=6881

2.عبید الله بن عمر بن حفص بن عاصم بن عمر بن الخطاب:ثقة ثبت.
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=5421

3.زید بن أسلم القرشی:ثقة.
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=3122

4.أسلم العدوی:ثقة مخضرم.
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=549

📝اتصال سند:::

20 - (1081) حَدَّثَنَا أَبُو بَکْرِ بْنُ أَبِی شَیْبَةَ، 👈🏼حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بِشْرٍ الْعَبْدِیُّ، حَدَّثَنَا عُبَیْدُ اللهِ بْنُ عُمَرَ👉🏻

📗صحیح مسلم 762/2
http://shamela.ws/browse.php/book-1727#page-2957


5012 - حَدَّثَنَا إِسْمَاعِیلُ، قَالَ: حَدَّثَنِی مَالِکٌ، عَنْ زَیْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِیهِ: أنَّ 👈🏼  رسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ...

📗صحیح البخاری 189/6
http://shamela.ws/browse.php/book-1681#page-8427

☝🏼 برخی از جهال عمریه ادعا میکنند که محمد بن بشر نمیتوانسته از عبیدالله سماع داشته باشد و همچنین  برای اسلم این امکان نبوده که از چند روز بعد وفات رسول الله مستقیما خبر دهد . اما طبق صحیح مسلم ادعای اول باطل است و همچنین  طبق بخاری؛ اسلم حتی به طور مستقیم از زمان حیات پیغمبر هم خبر داده چه برسد به بعد از وفات ایشان.

☝🏼 پس روایت شد صحیح به شرط بخاری و مسلم .

همچنین پروفسور سعد بن ناصر بن عبد العزیز الشثری ، شاگرد عبد العزیز بن باز و عبد العزیز بن عبد الله آل الشیخ مفتی اعظم عربستان کتاب المصنف را تحقیق کرده و در تعلیق خود بر روایت تهدید می‌گوید:

صحیح؛ أخرجه أحمد فی فضائل الصحابه (۵۳۲) وابن عبد البر فی الإستذکار ۳/۹۷۵ ، وابن أبی عاصم فی الآحاد (۲۹۵۲).

📗المصنف با تحقیق سعد بن ناصر ، ج۲۱، ص۱۴۳

اسکن:

🌐http://l1l.ir/14-s



فخر رازی در تفسیرش میگوید:

فَقَدْ ثَبَتَ بِالتَّوَاتُرِ، وَمَنِ اقْتَدَى فِی دِینِهِ بِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَقَدِ اهْتَدَى، وَالدَّلِیلُ عَلَیْهِ قَوْلُهُ عَلَیْهِ السَّلَامُ:👈  اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَ عَلِیٍّ حَیْثُ دَارَ.👉

به یقین با روایات متواتر ثابت شده است که هرکس در دینش به على بن أبى طالب عاقتدا کند، بدون شک هدایت شده است. دلیل بر این مطلب این سخن رسول خدا صلى الله علیه وآله است که فرمود: خدایا حق را بر مدار على بگردان، هر جا که او باشد.

📗تفسیر الرازی = مفاتیح الغیب أو التفسیر الکبیر 180/1
http://shamela.ws/browse.php/book-23635#page-160

☝🏼 و این در حالیست که در روایت تهدید وارد شده است که خانه امام علی تبدیل شده بود به مجمعی برای مخالفان حکومت ابومکر بنابر این ناحق بودن حکومت او ثابت میشود .

3868 - حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ سَعِیدٍ الجَوْهَرِیُّ قال: حَدَّثَنَا الأَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ، عَنْ جَعْفَرٍ الأَحْمَرِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَطَاءٍ، عَنْ ابْنِ بُرَیْدَةَ، عَنْ أَبِیهِ، قَالَ: «کَانَ أَحَبَّ النِّسَاءِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَاطِمَةُ وَمِنَ الرِّجَالِ عَلِیٌّ» قَالَ إِبْرَاهِیمُ بْنُ سَعِیدٍ: یَعْنِی مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ: «هَذَا حَدِیثٌ حَسَنٌ غَرِیبٌ لَا نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ هَذَا الوَجْهِ»

حضرت فاطمه محبوبترین زنان نزد رسول خدا بود و از میان مردان ، حضرت علی محبوبترن فرد نزد ایشان بودند.

📗سنن الترمذی ت بشار 181/6
http://shamela.ws/browse.php/book-7895#page-6804

6041 - حَدَّثَنَا آدَمُ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «لاَ یَجِدُ أَحَدٌ حَلاَوَةَ الإِیمَانِ حَتَّى یُحِبَّ المَرْءَ لاَ یُحِبُّهُ إِلَّا لِلَّهِ،..

هیچکس به شیرینی ایمان دست نمیابد مگر اینکه وقتی کسیرا دوست میدارد فقط بخاطر خدا دوست بدارد.

📗صحیح البخاری 14/8
http://shamela.ws/browse.php/book-1681#page-10144

بنابراین محبت رسول الله به این دلیل است که حضرت فاطمه محبوبتریت زنان نزد خداست. بنابراین محبت ایشان بر هر مومنی واجب است.

🌺قلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ ﴿۳۱﴾-🌺 آل عمران -

 بگو اگر خدا را دوست دارید 👈🏼از من پیروى کنید👉🏻 تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید و خداوند آمرزنده مهربان است

 🌺قلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْکَافِرِینَ ﴿۳۲﴾🌺

 بگو خدا و پیامبر [او] را اطاعت کنید پس اگر رویگردان شدند قطعا خداوند کافران را دوست ندارد.
👇🏼👇🏼

4713 - أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْقَطِیعِیُّ، ثنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ، حَدَّثَنِی أَبِی، ثنا تَلِیدُ بْنُ سُلَیْمَانَ، ثنا أَبُو الْجَحَّافِ، عَنْ أَبِی حَازِمٍ، عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: نَظَرَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِلَى عَلِیٍّ وَفَاطِمَةَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ، فَقَالَ: «أَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ، وَسِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ» هَذَا حَدِیثٌ حَسَنٌ مِنْ حَدِیثِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ، عَنْ تَلِیدِ بْنِ سُلَیْمَانَ فَإِنِّی لَمْ أَجِدْ لَهُ رِوَایَةً غَیْرَهَا " وَلَهُ شَاهِدٌ، عَنْ زَیْدِ بْنِ أَرْقَمَ

پیامبر اکرم خطاب به حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام فرمود: من در جنگم با کسی که با شما بجنگد و در صلحم با کسیکه با شما در صلح باشد.


📗المستدرک على الصحیحین للحاکم161/3
http://shamela.ws/browse.php/book-2266#page-5005
اسکن:
🌐http://l1l.ir/1509

  • ۰
  • ۰

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • ali heidari
  • ۰
  • ۰

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • ali heidari